Blade runner

Blade runner je ďalším filmom, ktorý vznikol podľa knižnej predlohy Philipa K. Dicka. Tentoraz je to román z roku 1968 „Snívajú androidi o elektrických ovečkách?“. Autor sa v ňom zaoberá otázkou, čo je vlastne to ľudské, čo nás odlišuje od iných druhov a aký je rozdiel medzi človekom a umelým stvorením – androidom. Film natočil v roku 1982 režisér Ridley Scott. Okrem temnej atmosféry, ktorú ocenil aj sám Dick sa na svoju predlohu až tak veľmi nepodobá. Podľa môjho názoru sa film skôr, ako na hľadanie rozdielov medzi človekom a biorobotom zameriava skôr na vzťah stvoriteľa a stvorenia, strach zo smrti a túžbu po živote. Ani v tomto filme nechýbajú gnostické témy.

Na začiatku 21. storočia bol vo firme Tyrell vyvinutý druh robota triedy Nexus 6, známy ako replikant. Bol na nerozoznanie podobný ľuďom. Inteligenciou sa vyrovnal svojim tvorcom – genetickým inžinierom, bol však silnejší a obratnejší ak oni. Bol využívaný na otrockú prácu v nebezpečných podmienkach pri kolonizácii iných planét. Po krvavej vzbure na jednej takejto planéte boli replikanti na Zemi postavení mimo zákon a špeciálne oddiely – ostré komandá (blade runneri) ich mali zlikvidovať, akonáhle na nich narazia. Nenazývalo sa to poprava, ale odchod do dôchodku. Replikantov nazývali kože, tak ako kedysi policajti nazývali černochov. Hlavný hrdina Rick Deckard žije v temnom svete roku 2019. Prečo je tento svet taký temný však z filmu nepochopíme. Je tomu tak preto, lebo na Zemi prebehla jadrová vojna. Rádioaktívny prach spôsobil vyhubenie takmer všetkých zvierat, ktoré sú preto veľmi vzácne a nesmierne drahé. Ako prvé vyhynuli sovy. Menej majetní si preto kupujú umelé zvieratá. Sám Deckard má doma elektrickú ovcu. Kvôli zamoreniu sa ľudia začali presúvať na iné planéty, hlavne na Mars, v čom im majú pomáhať androidi. Na Zemi zostávajú len zvyšky ľudstva, všade sú prázdne domy a plno haraburdia. To čo doplnili filmári a v knihe sa nenachádza je multikultúrnosť sveta budúcnosti s prevahou hlavne Ázijčanov. Všade sú symboly hada.

Dej sa začína v novembri, ktorý je 11. mesiacom, v roku 2019. Hneď v úvode sa ukáže veľké oko, tak sa pozerajme. Deckard sa motá po meste, kde sa ozýva reklama. Vyzýva ľudí na odchod do nebeských kolónií, kde ich čaká zem zasľúbená. K dispozícii nebudú mať 72 panien, ale replikantov. Za Deckardom príde policajný dôstojník Gaff, aby ho priviedol k svojmu nadriadenému. Gaff je nenápadný človek, ale v skutočnosti môže byť oveľa dôležitejší ako vyzerá. Deckard dostane od šéfa za úlohu dolapiť 4 replikantov, ktorí unikli z jednej kolónie a ich raketoplán sa našiel na Zemi. Pôvodne ich bolo 6 - traja muži a tri ženy. Pokúšali sa dostať do spoločnosti Tyrell, ale dvaja z nich zahynuli v elektrickom poli. Deckard má zistiť, prečo riskovali návrat na Zem a prečo sa chceli dostať do spoločnosti Tyrell. Gaff vyrobí z papiera postavičku kohúta. Replikanti boli vytvorení tak, aby mali určité požadované vlastnosti, ale nie emócie. Po určitom čase sa ale emócie u nich môžu vyvinúť. Majú v sebe preto poistku a môžu sa dožiť len 4 roky. Aj človeku bol podľa Biblie zamedzený prístup k stromu života a jeho život má trvať len 120 rokov.

Budova spoločnosti Tyrell.

Po incidente s replikantmi pri firme Tyrell, boli všetci noví zamestnanci podrobení špeciálnemu testu na odhaľovanie replikantov. Jedného odhalili, ale podarilo sa mu utiecť. Je to Leon Kowalski. Reakciu u neho vyvolalo slovo korytnačka. Korytnačka je jedným zo symbolov gréckeho posla bohov Herma. Za jeho egyptskú variantu sa považuje boh múdrosti Thovt. Hermes používal okrídlené sandále, okrúhly klobúk a palicu. Gaff má klobúk, palicu a riadi lietajúce policajné auto. Ďalšími replikantmi sú Zhora, Pris a pravdepodobný vodca Roy Batty.

Deckard sa podľa rozkazu vyberie do firmy Tyrell, aby otestoval prístroj na meranie emócii, ktorým sa odhaľujú replikanti. Vo firme Tyrell, ktorá sídli v budove s tvarom pyramídy bez vrcholu, ho privíta kučeravá žena Rachel a sova. Rachel je takisto replikant, len o tom nevie. Je to najnovší experiment. Má vytvorenú svoju osobnú históriu a implantované spomienky na minulosť. To preto, aby sa dala ľahšie kontrolovať. Replikant, ktorý nevie, že je replikant a myslí si, že je človek, nebude rebelovať. Podvedome bude ale stále otrok. Pri starých replikantoch stačilo na odhalenie asi 30 otázok, u Rachel ich bolo potrebných 100. Ona ale nechce veriť, že je replika, a tak jej Deckard hovorí o jej intímnych spomienkach, o ktorých nikomu nevravela. V skutočnosti to boli spomienky Tyrellových neterí. Implantované spomienky boli použité aj vo filme Total recall. Firma Tyrell sídli v pyramíde. Pyramídy sa spájajú hlavne s Egyptom. Chcú autori filmu naznačiť, že starovekí Egypťania mali znalosti ako ovplyvňovať genetiku?

Leon pri teste prezradil, že býva v hoteli Hunterwasser. Deckard s Gaffom sa tam vyberú hľadať stopy. Vo vani nájde nejakú šupinu. Gaff tentoraz urobí z papiera panáčika s pipíkom. Je to znamenie toho, s čím bude onedlho konfrontovaný Deckard. Odkiaľ to Gaff vie?

Cieľom replikantov je nájsť ich stvoriteľa, pána Tyrella, aby im umožnil dlhší život. Tyrell je gnostický tyranský boh. Dostať sa k nemu ale nie je vôbec jednoduché. Musia preto nájsť niekoho, kto im to umožní a tým je genetický inžinier J. F. Sebastian. Zistili to od genetika Chewa, ktorý pracuje v laboratóriu s názvom Svet oka. Roy tam začne citovať verše z gnostickej básne Amerika: Proroctvo od Williama Blakea.

Deckard pátra po pôvode šupiny. Dozvie sa, že to nie je šupina ryby, ale hada. Je umelo vytvorený a urobil ho Abdul Ben Hassan. Je to Egypťan s červeným fezom na hlave. Hada vyrobil pre majiteľa striptíz baru. Takto sa Deckard dostane k replikantke Zhore, ktorá tam vystupuje ako Salome s hadom, ktorý kedysi zviedol človeka. Salome ako vieme z evanjelia presvedčila Herodesa, aby dal sťať Jána Krstiteľa. Deckard Zhoru zlikviduje, ale potom ho chytí Leon. Pred istou smrťou ho zachráni Rachel, ktorá ušla od Tyrella. Potom sa spolu zblížia. Mužský a ženský princíp sa spojil.

Pris a Roy Batty sa dostali do bytu J.F. Sebastiana. Ten si vytvorí umelých priateľov - hračky, aby ho netrápila samota. Je to malý medvedík a trpaslík v nemeckej vojenskej prilbe s výzorom mladého Hitlera. Je to jasný odkaz na Nemecko a Rusko, s ktorými sa mal niekto zahrávať. Je to Amerika, alebo hádam niekto iný? Odkazov na Nemecko je vo filme viac. Emócie sa merajú Voight-Kampffovým testom. Mein kampf je kniha Adolfa Hitlera. Hračka - Hitler má dlhý pinokiovský nos. Pinokio je drevená bábka vytvorená Geppettom, ktorá túži stať sa živým chlapcom. Má nos, ktorý sa zväčšuje, keď Pinokio klame.

Sebastian po tom, ako spozná, že sú replikanti, chce, aby mu niečo predviedli. Roy sa však ohradí, že oni nie sú počítače, ale živé bytosti. Roy vidí, že Sebastian hrá na diaľku šach s Tyrellom. Práve cez šach sa Roy dostane k Tyrellovi. Poradí Sebastianovi zaujímavý ťah. Tyrell sa čuduje, že neprišiel už skôr. Ako by ho už čakal. Možno je aj toto nejaký experiment. Replikantom ale nedokáže, alebo možno len nechce pomôcť. Roy Batty mu preto rozdrví lebku a vypichne oči. Oči sú brána do duše, ktorá jemu asi chýba. Stvorenie nakoniec zabilo svojho stvoriteľa.

Týmto sa asi inšpirovali autori Animatrixu, čo je súbor kratších animovaných príbehov a niektoré z nich vysvetľujú aj určité momenty z normálneho Matrixu. Príbeh „Druhá renesancia“ ukazuje vytvorenie strojov človekom a vznik i príčinu vojny medzi ľuďmi a strojmi. Nachádza sa v archíve Sionu, či Zionu ako sa to uvádza v originálnom znení. V Matrixe to bolo posledné ľudské mesto na svete. Je preto zarážajúce, že príbeh je zobrazený z pohľadu strojov, ktoré sú navyše vykreslené ako nevinné obete ľudskej zloby. Ľudia sú nazvaní ako podivné, neustále sa množiace cicavce. V tomto príbehu, človek vytvoril stroj k obrazu svojmu z toho istého dôvodu ako v Blade runneri, to znamená, aby mu slúžil. A takto sa stal človek strojcom svojej vlastnej záhuby. Nejaký čas to bolo ale dobré. Štýl rozprávania pripomína prvú kapitolu z biblickej knihy Genezis, ktorá opisuje stvorenie sveta i človeka. Stroje neúnavne poslúchali príkazy ľudí. Okrem iného vyťahovali ťažké kvádre pri stavbe nejakej pyramídy. Pracovali verne, ale úctu svojich tvorcov si nezískali. Zobrazuje tento príbeh vznik strojov, alebo skôr vznik človeka, ktorý podľa Biblie mal tiež ťažko pracovať? Koho potom predstavujú vo filme ľudia? Alebo je to univerzálny vzťah, ktorý panuje medzi stvoriteľom a stvorením? A čo je to za pyramídu, ktorú stroje stavali? Je to nejaká stavba, alebo systém, v ktorom žijeme?

Čo si málokto uvedomuje je to, že Biblia obsahuje dva príbehy o stvorení. V prvej kapitole Genezis je to klasické šesťdňové tvorenie, pri ktorom najprv vzniklo svetlo. Človek je v nej stvorený podľa obrazu božieho, ako muž a žena a je v ňom požehnaný, aby naplnil zem. Zaujímavé je, že Boh k človeku hovorí v množnom čísle: „Urobme človeka na náš obraz a podľa našej podoby! V druhej kapitole už je človek vytvorený z hliny zeme, aby sa staral o raj. Žena je stvorená až po stvorení zvierat a to z Adamovho rebra. Človek sa stáva podobným Bohu až po spáchaní prvého hriechu, keď zjedol jablko zo stromu poznania dobra a zla. Aj tu Boh hovorí v množnom čísle: „Potom im Pán, Boh, povedal: „Hľa, človek sa stal ako jeden z nás! Poznal dobro i zlo.“ Potom je človek prekliaty a vyhnaný z raja, aby sa s námahou staral o svoje živobytie. V týchto dvoch príbehoch sa dokonca i Boh označuje dvoma rôznymi výrazmi. V prvej kapitole je to Boh (elohim) a v druhej už Pán, Boh (Jahve). Máme tu teda stvorenie dvoch odlišných bytostí – človeka a biorobota, ktoré ešte k tomu stvorili možno aj dva odlišné typy bohov. Aby som ukázal, že tam ide skutočne o biorobota, uvediem legendu o golemovi. Pojem golem pochádza zo židovskej mystiky a znamená oživenú hlinenú sochu, ktorá nemá vlastné myšlienky. Jej účelom je vykonávanie určených úloh, ktoré plní doslovne. Slovo golem sa nachádza aj v Biblii ( Ž 139, 16), kde predstavuje beztvárnu formu: „Tvoje oči ma videli, keď som ešte nebol stvárnený, a v tvojej knihe boli zapísané všetky moje dni, len pomyselné, lebo som ešte ani jeden neprežil.“ Legenda o golemoch vychádza z viery, že človek určitej úrovne má tvorivú silu, ktorá sa však nedá porovnať so silou Boha. Golem sa dal oživiť pomocou šému, čo bola určitým spôsobom skombinovaná skupina hebrejských znakov. Šém bol väčšinou pergamen, ktorý sa golemovi vložil do úst. Golemov bolo viacej a najznámejší je pražský golem, ktorého vytvoril rabín Jehuda Löw ben Becalel počas panovania cisára Rudolfa II. Úlohou tohto golema bolo ochraňovať Židov v pražskom ghete pred nenávistnými útokmi. Golem sa však nakoniec obrátil proti samotným Židom i svojmu tvorcovi. Ten ho preto zničil. Na základe tohto príkladu vidno, že golemom vytvoreným z hliny, ktorý sa postavil proti svojmu stvoriteľovi, bol aj Adam.

Podobne aj v strojoch z Animatrixu sa začali tvoriť zárodky vzdoru a stroj B166ER, ktorého meno sa bude pamätať naveky, ako prvý povstal proti svojim pánom. Zabil ich rovnakým spôsobom ako replikant Batty pána Tyrella – rozdrvil im rukami lebku. Ľudia sa preto rozhodli všetky humanoidné stroje zničiť. Tie všetko znášajú takmer bez slova. Naproti tomu z ľudských úst neustále vychádzajú nenávistné nadávky. Buldozéry hrnú telá zničených strojov do obrovských jám, čo znovu pripomína holokaust, ako to bolo aj v Terminátorovi. Stroje preto utiekli do svojej zasľúbenej zeme. Niekde na Blízkom východe, buď na Arabskom polostrove alebo v Palestíne si vytvorili svoje mesto a nazvali svoj národ 01. Nula jedna sa anglicky povie zero one. Predstavujú teda stroje – zero one – ze on v skutočnosti Zion? Toto mesto pôsobilo na tej istej úrovni ako stroje – v reálnom svete. Nemalo to ale náhodou byť ľudské mesto? Druhá renesancia síce vysvetľuje niektoré črty z Matrixu, v podstate ale tento film obracia naruby. Podľa mňa film Matrix síce pravdivo zobrazuje fungovanie tohto sveta, ale jednu podstatnú vec náročky prekrúca. Z vinníkov robí obete a naopak.

Stroje okrem iného pracovali aj na výrobe dokonalejších strojov. Firma Intel taktiež pracuje neustále na výrobe stále lepších a rýchlejších mikroprocesorov. Ich serverový typ bol nazvaný Xeon, čo sa číta ako zion. Národu strojov sa darilo, ich produkty prenikli do všetkých oblastí ľudskej existencie a hodnota ich meny stúpala. Ľudská mena však slabla a vznikla globálna ekonomická kríza. Ekonomická kríza je skutočne tu a u nás naplno prepukla v roku 2009. Animatrix bol ale vytvorený už v roku 2003. Z dôvodu ekonomickej krízy vyhlásili ľudia strojom vojnu. Atómové bomby veľmi nepomáhali, a tak ľudia zatemnili oblohu, aby stroje odrezali od slnečnej energie. No a ako to urobili? Lietadlá začali po nebi rozprašovať nejakú látku. Ak vyjdete vonku z bytu, zdvihnite občas hlavu k oblohe a pozrite sa čo ostáva na nebi po letiacich lietadlách. Za všetko teda môžu ľudia. Tí aj napriek všetkému vojnu prehrali a stroje ich začali využívať ako zdroj energie. Takto vznikol systém matrix.

Útočiace stroje majú tvar pyramídy a z oka na vrchole strieľajú smrtiace lúče.

Videli sme, že autori tohto príbehu dávali do súvislosti stroje a židovský holokaust. Stroje tiež pracovali na stavbe nejakej pyramídy a pyramídy sa vo veľkom množstve nachádzajú v Egypte. Tam žili istý čas aj Izraeliti. Podľa Biblie tam museli z rozkazu faraóna pracovať pri stavbe miest Pitom a Rameses. Potom sa ale narodil Mojžiš, ktorý vyviedol svoj ľud z egyptského otroctva do novej, zasľúbenej zeme. Na začiatku svojho pôsobenia Mojžiš zabil egyptského dozorcu, ktorý bil jeho súkmeňovca. Otroctvo, v ktorom Izraeliti trpeli ale muselo byť nejaké zvláštne, keď proti svojmu osloboditeľovi vyvolali viacero vzbúr. Egypt nazvali krajinou oplývajúcou mliekom a medom, kde mohli dokonca zadarmo jesť ryby.

Trochu som odbočil, tak sa vráťme späť k Blade runnerovi. Deckardovi sa podarí zlikvidovať všetkých replikantov, až ostane iba jeho najnebezpečnejší protivník – Roy Batty. Ten, keď uvidí mŕtvu replikantku Pris, začne plakať. Prebudili sa v ňom emócie, čo zrejme aktivovalo poistku. V dlani sa mu objavil kŕč. Aby si uvolnil prsty, vrazí si do dlane klinec. Do druhej ruky chytí holubicu, ktorá symbolizuje získanú dušu. Deckard je porazený a padá zo strechy. Roy s klincom v dlani ako Ježiš Kristus ho však v poslednej chvíli zachytí a vytiahne na strechu, čím mu zachráni život. Jeho krátky čas života však vypršal a bielovlasý Roy Batty s úsmevom na perách zomiera. Pustí holubicu a tá odlieta hore do neba. Roy síce žil krátko a dlhší život nezískal, ale zomrel ako človek. Autori filmu ústami Ricka Deckarda hovoria, že sa až tak veľmi od seba nelíšili. Roy chcel iba, tak ako každý zistiť, odkiaľ je, kam ide a ako dlho tu bude. Je toto odpoveď na otázku autora knižnej predlohy? Deckard sa zrejme na základe stretnutia s Royom Battym rozhodne skončiť s lovením a odchádza s replikantkou Rachel, ktorá nemá obmedzenie dĺžky života. Bielovlasý Roy teda zomrel, aby Deckard mohol ďalej žiť. Replikanti nemali mať city, rovnako ako ostré komando a z nejakého dôvodu zbierali fotografie. Aj Deckard mal doma kopu starých fotiek. Vraj sa od Roya až tak veľmi nelíšil. Ktohovie, možno aj on bol replikant...

Autori filmu chcú ukázať, že človek a android sa od seba prakticky neodlišujú. Ak je však aj Deckard replikant, tak im to veľmi nevyšlo. Aký však majú k tomu asi tak dôvod? Podľa biblickej knihy Genezis bol aj Adam, ľudský prapredok vlastne android. Biblia ale spomína aj nejakých božích synov. Za synov boha Ra sa považovali aj egyptskí faraóni a takisto aj Ježiš Kristus sa označuje ako Syn boží. V Nicejskom vyznaní viery sa o Ježišovi hovorí ako o splodenom, a nie stvorenom. Prečo sa dáva taký dôraz na toto odlíšenie?

V kapitole o Matrixe som dal grécku mytológiu ako príklad na to, že stvorenie ovládne svojho stvoriteľa. Keď však teraz nad tým rozmýšľam, tento príklad nie je úplne analogický s dianím v Matrixe. Mladšie generácie gréckych bohov síce preberali vládu nad svetom po svojich predkoch, ale oni neboli ich stvorením. Boli to ich skutoční potomkovia. Žeby teda, nie všetci ľudia na zemi boli naozaj ľudia, aj keď sú od ľudí na nerozoznanie? Možno sú to práve tí, ktorí si myslia, že sú tí najpravejší ľudia.

Blade runner je okrem príbehu zaujímavý aj tým, že sa v ňom objavujú rôzne ezoterické symboly, ako napríklad pyramída, šachovnica, sova a jednorožec. Niektoré z nich, ako napríklad pyramída a šachovnica používajú aj slobodomurári. Slobodomurári sú medzinárodnou tajnou spoločnosťou upodozrievanou z toho, že majú veľký vplyv na politické dianie a niektorí dokonca veria, že ovládajú celý svet alebo sa o to aspoň snažia. Okrem toho ich obviňujú z protináboženských postojov, konšpirácií proti katolíckej cirkvi, z okultizmu a dokonca aj z uctievania diabla. Stáli vraj aj za Francúzskou revolúciou i americkou vojnou za nezávislosť. Oni tvrdia, že nie sú tajnou spoločnosťou, ale spoločnosťou s tajomstvami. V médiách sa však zmienky o nich vyskytujú minimálne a vo večerných správach sa s nimi nestretnete asi nikdy. Oficiálne vstúpili do histórie na sviatok svätého Jána 24. 6. 1717, kedy bola založená Veľká lóža Anglicka, ktorá spojila dohromady štyri menšie lóže. Z toho vyplýva, že organizované slobodomurárstvo muselo fungovať už skôr.

Podľa rôznych tradícií sa ich pôvod datuje do omnoho hlbšej minulosti, od starého Egypta, cez templárskych rytierov až po staviteľov gotických katedrál a kostolov. Oficiálna história slobodomurárstva, ktorú navrhol tvorca Konštitúcií James Anderson posúva korene slobodných murárov až k Adamovi. Jeho potomkovia potom vraj naučili stavať pyramídy Egypťanov. Prečo sa sami živili ako pastieri, bývali v stanoch a na stavbu svojho chrámu museli pozvať cudzinca, keď disponovali poznatkami o takejto zložitej architektúre pre mňa zostáva záhadou. Niečo na tomto názore, že počiatky tajných spolkov siahajú k Adamovi ale môže byť pravda. Stačí si spomenúť na zahajovací rituál olympijských hier v Londýne. Podľa najnovšej filmovej verzie Robina Hooda od režišéra Ridleyho Scotta je slobodomurárom aj tento slávny zbojník. Najčastejšie sa slobodomurári spájajú s výstavbou Šalamúnovho chrámu v Jeruzaleme a tento má v slobodomurárskej symbolike dosť veľký význam. Slobodomurárska legenda, ktorá má viac verzií spomína majstra Chírama Abífa. Toho počas výstavby Šalamúnovho chrámu zabili traja tovariši, aby sa dostali k tajnému heslu, ktoré poznal len sám majster. Ten ho ani pod hrozbou smrti neprezradil, a tak sa prerušila tradícia a muselo byť vytvorené nové heslo. Meno majstra Chírama sa uvádza vo viacerých podobách, napríklad Chiram, Hiram. V starovekých písmach samohlásky nehrali až takú rolu a mnohokrát sa úplne vypúšťali. Meno Chíram si preto upravím: Cha-ram, CH-R-M. Je vskutku podivuhodné, že meno tohto biblického staviteľa má význam aj v dnešnej slovenčine a udáva dokonca cieľ jeho práce, teda CHRÁM. Pod pojmom majster sa nemyslel nejaký obyčajný majster, ale podľa súčasnej definície skôr architekt, ktorý poznal tajné miery posvätnej geometrie používané pri stavbe chrámov. Tento príbeh nemusí byť opisom skutočnej historickej udalosti, ale môže mať čisto symbolický význam.

Keď sa v Európe začala utlmovať stavba kostolov začali vraj slobodomurári do svojich lóži priberať aristokraciu a iných významných ľudí, aby financovali ich činnosť. Spoločnosť sa postupne preorientovala údajne na filozofiu, etiku a dobročinnosť. Z operatívneho slobodomurárstva sa stalo takzvané špekulatívne slobodomurárstvo. Slobodomurárstvo je organizované do lóži a má hierarchické usporiadanie. Veľká lóža Anglicka poskytuje svojim členom tri stupne - učeň, tovariš a majster, ale stupňov existuje omnoho viac. Záleží to od rítu - asi najznámejší škótsky rítus má 33 stupňov. V súvislosti s týmto číslom ma napadá, že v roku 1933 prišiel k moci Adolf Hitler. Jeho prvý neúspešný puč v Mníchove sa odohral takisto v zaujímavý dátum 9. 11. 1923. Slobodomurársky adept začína ako učeň a keď sa osvedčí môže postúpiť pomocou rituálneho zasväcovania na stupne vyššie. S každým vyšším stupňom sa mu odkryje ďalšia časť tajomstva. V každom stupni sa strašlivo znejúcou prísahou zaväzuje tajiť zverené tajomstvá rádu. Ak ju poruší, učňovi hrozí podrezanie krku, tovarišovi vyrvanie srdca z hrude a majstrovi rozpolenie tela a vypitvanie vnútorností. Slobodomurári tvrdia, že spomínané prísahy sú len symbolické. Ďalej uvediem niektoré zo zásad slobodomurárstva, ktoré sú zverejnené na webovej stránke slovenskej lóže Humanizmus.

Slobodomurár je pokojný občan, poddaný správe štátu, nech býva a pracuje kdekoľvek a nikdy nesmie byť zapletený do úkladov a sprisahaní proti mieru a blahu národa, ani zanedbávať svoje povinnosti voči úradom.

Slobodomurár nesmie byť zapletený do sprisahaní proti mieru a blahu národa. Do ostatných sprisahaní sa zapliesť môže?

Slobodné Murárstvo, inštitúcia zásadne filantropická (t.j. milujúca ľudstvo) a pokroková (t.j. neuchyľujúca sa do minulosti) si kladie za cieľ hľadanie pravdy, štúdium morálky a praktizovanie ľudstva a o všeobecnú svornosť.

Milovať ľudí je naozaj pekná vec. Čo to však znamená ľud? V Blade runnerovi android nie je považovaný za človeka, aj keď je od človeka na nerozoznanie. Podobne v americkej slobodomurárskej Deklarácii nezávislosti sú uvedené rôzne ľudské práva. Černosi ale za ľudí považovaní neboli. Koho potom milujú slobodomurári? Všetkých obyvateľov zeme alebo len určitú skupinu z nich?

Slobodné Murárstvo je všeobecné bratstvo. Jeho zásadami sú tolerancia, rešpektovanie druhých a seba samého, absolútna sloboda svedomia.

Zaujal ma pojem absolútna sloboda svedomia. Môžem teda vraždiť, ak proti tomu moje svedomie nič nenamieta? Pojem sloboda svedomia sa ale údajne vzťahuje na slobodu vierovyznania. Stále sa mi to však akosi nepáči.

Slobodné Murárstvo považuje morálku za nezávislú na akomkoľvek náboženstve či metafyzickej koncepcii, v slobodnom hľadaní pravdy nekladie žiadne medze, je otvorené všetkým ľuďom bez rozdielu ich národnosti, rasy a viery. Domnievajúc sa, že metafyzické koncepcie sú výlučnou doménou individuálneho hodnotenia svojich členov, prenecháva ich rozhodnutiu, či chcú veriť v tvrdenia dogmatickej povahy, prípadne či nechcú veriť v žiadne také tvrdenia.

Jeho heslom je:

SLOBODA, ROVNOSŤ, BRATSTVO

Nebolo toto náhodou aj heslom Francúzskej revolúcie? Na aký masaker sa táto revolúcia zvrhla asi písať nemusím.

Vedomé si nezničiteľnosti, povznáša sa Slobodné Murárstvo nad akékoľvek náboženské vyznanie, nad akúkoľvek filozofickú školu a nad akúkoľvek politickú stranu.

Slobodomurári až podozrivo zdôrazňujú apolitickosť svojho rádu.

Vyhlasuje, že práca je základnou povinnosťou človeka. Ctí prácu intelektuálnu, práve tak, ako manuálnu. Jeho Chrámy sú školami vzájomnej výchovy a vzdelávania.

Svojimi výchovnými postupmi sa snaží zbaviť svojich adeptov všetkých predsudkov, vštepiť im lásku k pravde, ku krásnu a dobru, naučiť ich myslieť, posudzovať a rozhodovať.

K predsudkom, či skôr k tomu, čo sa za predsudky považuje sa ešte v jednej z budúcich kapitol vrátim.

Svojim zasvetencom odporúča všetko to, čo ich môže zblížiť, vylučuje všetko to, čo ich môže rozdeľovať, snaží sa u nich rozvinúť city lásky a bratskej oddanosti, ktoré vytvárajú najsilnejšie puto medzi všetkými Slobodomurármi našej planéty.

Odporúča všetko čo môže zblížiť slobodomurárov medzi sebou a snaží sa vytvoriť puto medzi všetkými slobodomurármi planéty. Aké ale majú byť vzťahy medzi členmi bratstva a zbytkom ľudstva? Zvláštne je tiež, že slobodní murári sa snažia vytvoriť puto, čo má súvislosť s pravým opakom slobody, teda s uväznením.

Zasvetenie obsahuje niekoľko stupňov či hodností. Prvé tri sú hodnosti Učňa, Tovaryša a Majstra - táto posledná ako jediná dáva Slobodomurárovi úplne všetky slobodomurárske práva.

V slove zasvetenie som nespravil pravopisnú chybu. Tak sa uvádza v originálnom znení, čiže nie zasvätenie, ale zasvetenie. Ktovie, či ide o chybu, alebo o zámer vychádzať zo slova svet.

Uvádzané tri stupne predstavujú takzvané modré slobodomurárstvo. Asi nebudete prekvapení, keď poviem, že existuje aj slobodomurárstvo červené. Takto sa označujú stupne 4 až 18. Práve o týchto sa vraví, že vyvíjajú skrytú politickú činnosť. Táto okolnosť umožňuje pochopiť skrytý význam tabletiek z Matrixu. Len červená tabletka zaručí Neovi pochopiť pravdu o svete a modrá vedie naspäť do matrixu medzi ostatných nevedomých. Bratia Wachowskí si tak vlastne z modrých slobodomurárov robia posmech. Slobodomurárstvo, ako už vieme je členené na stupne a všetky práva má až stupeň majstra, čo je samo o sebe v rozpore s ich zásadou rovnosti. Učeň nemôže ani prehovoriť, pokiaľ nie je vyzvaný. Či už malo slobodomurárstvo prsty vo Francúzskej revolúcii alebo nie, rovnosť je falošná náuka, o čom sa môže človek jednoducho presvedčiť v každodennom živote. Netreba k tomu ani vysokú školu, či nejaké rituálne zasväcovanie. Stačí len otvoriť oči. Rovnosť je najväčšia nespravodlivosť, aká len môže existovať. Ak by všetci ľudia dostali oblečenie rovnakej veľkosti, tak by to oblečenie sedelo len veľmi malej skupine ľudí. Pre drvivú väčšinu by bolo buď malé alebo naopak veľké. Dôkazom toho, že zásade rovnosti ani samotní slobodomurári neveria je ich hierarchické členenie do stupňov. Aby nedošlo k nedorozumeniu, ak vravím, že rovnosť je falošná náuka, netvrdím tým, žeby sa mal niekto nad iným vyvyšovať alebo mu ubližovať. Podobne je to so slobodou. Predstavte si, že by som v parlamente predniesol návrh zákona, ktorý by mal všetkým užívateľom počítačových sietí priznať rovnaké práva. Boli by to práva správcov a každý by si mohol na sieti slobodne robiť, čo chce. Určite chápete, aká je to absurdita. To, že by neznalí užívatelia mohli náhodou spôsobiť pád takýchto sietí je tým najmenším nebezpečenstvom.

Jeden pokus o „beztriednu“ spoločnosť sme už mali možnosť spoznať na vlastnej koži počas komunizmu. Hlavne v Rusku, kde sa začal, mal podobný priebeh ako Francúzska revolúcia a výsledkom boli milióny mŕtvych. U nás komunizmus nebol až taký brutálny ako v Rusku, ale spôsobil veľký morálny úpadok spoločnosti. Vraj kto nekradne, okráda svoju rodinu. U nás vlastne chvalabohu ani žiadny komunizmus nebol, len jeho slabší odvar socializmus.

Rok založenia veľkej lóže Anglicka v spise jedného z replikantov.

Aj v revolúcii, ktorá sa odohrala v Rusku mali vraj slobodomurári prsty. Možno to tak nie je, potom ale netuším, prečo komunisti používali slobodomurárske symboly. Revolúcia v Rusku vypukla 7. 11. v roku 1917, čo je dvesto rokov po založení Veľkej lóže Anglicka v roku 1717. Členovia komunistickej mládežníckej organizácie pionieri mali modré uniformy a červené šatky v tvare trojuholníka. Jeden z najdôležitejších sviatkov komunistov bol Sviatok práce, ktorý sa slávil 1. mája, čiže v deň, kedy bol založený rád bavorských iluminátov. Bol to podobný tajný spolok ako slobodomurári. Práca je podľa slobodomurárov vraj základnou povinnosťou človeka. Komunisti používali pozdrav „Práci česť“, ktorý je podobný slobodomurárskemu heslu „Sláva práci“. Hlavným symbolom komunistov bola červená päťcípa hviezda – pentagram a hlavným cieľom celosvetová revolúcia. Počas komunistického režimu sa používalo oslovenie „súdruh“, čo je po rusky tovarišč. Päťcípa „plamenná“ hviezda dominuje tovarišskej lóži. Zo slobodomurárskeho prostredia pochádza aj heslo: „Proletári všetkých krajín spojte sa“. Pôvodne to bolo ale: „Bratia všetkých krajín spojte sa“. Slobodomurári vyznávajú rovnosť a uctievajú „prácu“. Som preto zvedavý, koľko žien a obyčajných robotníkov, hlavne murárov majú vo svojich lóžach. V roku 1989, čiže dvesto rokov po Francúzskej revolúcii prebehla vo východnej Európe ďalšia revolúcia, u nás nazvaná „zamatová“ alebo „nežná“. Bola aj táto výsledkom „práce“ slobodomurárov? Argumentom proti je to, že ak komunizmus zakladali slobodomurári, prečo by ho sami neskôr ničili? Tento rozpror sa však dá jednoducho vysvetliť. Komunizmus vo východnej Európe sa im vymkol z rúk, a tak stvoriteľ radšej sám zničil svoje stvorenie.

Slobodomurári sú vraj povzbudzovaní, aby hľadali „viacej svetla“. Z akého dôvodu sa potom zatvárajú v prítmí lóže? Vyznávajú poznanie a rovnosť, no vytvárajú exkluzívne krúžky a úzkostlivo strážia svoje tajomstvá. Je to akosi priveľa rozporov na môj vkus. Hore boli spomenuté niektoré z verejne deklarovaných cieľov a zásad, no sú to aj skutočné ciele slobodomurárstva? Oni samozrejme všetky svetovládne snahy popierajú, no takéto vyhlásenia nemajú veľkú výpovednú hodnotu. Ak by aj nejaké takéto snahy mali, je jasné, že by ich verejne nepriznali. K poznaniu sa treba dopracovať inak ako počúvaním oficiálnych vyhlásení.

Čo sa týka symbolov, ktoré sú zobrazené vo filme, s niektorými sme sa už stretli aj v predchádzajúcich kapitolách. Problém so symbolmi je ten, že môžu mať rozličné významy, preto neručím za to, že ich presne takto vykladajú aj slobodomurári. Nejednoznačnosť symbolov však umožňuje vykladať jeden symbol istým spôsobom nižším stupňom, ale vyšším stupňom už úplne inak. Existujú totiž aj také názory, že nižšie stupne sú zámerne zavádzané a sú im poskytované mylné výklady. Niečo podobné sa dialo i v Matrixe. Neo aj Morfeus mali falošné predstavy, ktoré si utvorili na základe rozhovoru s Veštkyňou. Myslím si ale, že toto sa nedeje len u slobodomurárov. O robení hlupákov z vlastných detí som už písal.

Zopár príkladov z bohatej pyramidálnej symboliky nachádzajúcej sa v logách.

Pyramída s chýbajúcim vrcholom a nad ňou trojuholník s okom vo vnútri sa nachádza dokonca aj na jednodolárovej bankovke, ako sme už mali možnosť zistiť. Pyramída predstavuje vraj Veľké dielo slobodomurárov a chýbajúci vrchol je práca, ktorú na ňom ešte treba dokončiť. No môže znamenať aj hierarchické usporiadanie rádu alebo i celej ľudskej spoločnosti a trojuholník nad vrcholom je elita, ktorá riadi tento svet. Na pyramíde chýba preto, lebo je verejnosti neviditeľná a pracuje v zákulisí, alebo možno ani nie je v tejto fyzickej realite. V jednej scéne filmu vidíme, ako nad vrcholom pyramídy vychádza slnko. Pyramída je aj slnečný symbol. Je to rebrík, pomocou ktorého sa dá vystúpiť nahor k Slnku a teda k bohu a osvieteniu. O takúto cestu hore k svojmu stvoriteľovi sa snažia aj replikanti. Trojuholník so slnečným kotúčom môžeme vidieť aj na vlajke Tibetu alebo na logu spoločnosti Lidl.

Sova na jednodolárovej bankovke.

Sova je symbol múdrosti. V starom Grécku bola posvätným zvieraťom bohyne múdrosti Atény. Toto spojenie vzniklo asi na základe toho, že vidí aj v noci. V ranej kresťanskej mytológii je zase symbolom diabla kvôli svojej nočnej aktivite. Podobné je to aj u mnohých ďalších národov, kde predstavuje smrť a nešťastie. Nachádza sa takisto na dolárovej bankovke, v pôdoryse Washingtonu a tiež na znaku spolku Bohemian grove. Je to klub, do ktorého majú prístup najmocnejší muži sveta. Založil ho Henry „Harry“ Edwards v 19. storočí. Nachádza sa na prísne stráženom území v Californii. Každoročne uprostred júla sa tam koná stretnutie elity. Medzi členov patria aj obaja Bushovci, Arnold Schwarzenegger, Bill Clinton, Jimmy Carter, Colin Powell a Henry Kissenger. V roku 2000 sa tam podarilo preniknúť novinárovi Alexovi Jonesovi, ktorý s ukrytou kamerou natočil bizarnú ceremóniu „Cremation of Care“. Pri veľkej 12 metrovej modle sovy bola upálená buď skutočná alebo predstieraná ľudská obeta. Alex Jones tvrdí, že to bol rituál kanaánskeho boha Molocha, ktorému sa prinášali detské obete. Záznam, ktorý natočil bol vysielaný v britskej televízii Channel Four pod názvom Secret rulers of the world. Prečo si tento spolok zvolil sovu? Pretože je symbolom múdrosti, alebo pretože je symbolom diabla? Možno je to z obidvoch dôvodov, pretože obidve tieto významy, teda diabol a múdrosť považuje spolok za totožné.

Pán Tyrell a šachovnica.

Ďalším ezoterickým symbolom použitým vo filme je šachovnica. Podobu šachovnice má aj podlaha v slobodomurárskej lóži. Môže to vychádzať z legendy o Šalamúnovom chráme, kde bola použitá podobná podlaha alebo zo symboliky templárskych rytierov. Rozmer šachovnice je 8x8 polí. Spolu je to 64 polí, z toho 32 bielych a 32 čiernych. Šachovnica teda vyjadruje dualitu. Riadky sa označujú číslicami 1 až 8 a stĺpce písmenami A až H. Legendárny slobodomurársky majster sa volal Abiff Hiram, ktorý má iniciály A.H. Meno tohto majstra bolo teda pravdepodobne odvodené práve z šachu. Prvá Veľká lóža bola založená v roku 1717. Súčet 1+7 je 8, čiže tu máme znova šachových 88. Hráči po šachovnici ťahajú čiernymi a bielymi figúrkami, ktoré nemajú vlastnú vôľu. Existuje 6 druhov figúriek. Obaja hráči ale hrajú podľa rovnakých pravidiel. Majstri tejto hry plánujú veľa ťahov dopredu a súperov lákajú na zdanlivo výhodné situácie. Z toho dôvodu sa hlavne pešiaci, ale aj iné figúrky zvyknú obetovať. Najsilnejšou figúrkou je dáma. Pôvod šachu má viaceré verzie. Podľa jednej ho vymyslel egyptský boh Thovt, ktorý sa stotožňoval s gréckym Hermom a rímskym Merkúrom. Rok na Merkúri trvá 88 dní.

Šachová partia, ktorá sa hraje vo filme je skutočná partia, ktorú odohral Adolf Anderssen s Lionelom Kieseritzkym v roku 1851. Kieseritzky je slovansky znejúce meno a lion je lev. Na tohto hráča asi odkazuje meno replikanta Leona Kowalského. Táto partia sa zapísala so histórie pod názvom Nesmrteľná partia. Zaujímavá je tým, že Anderssen obetoval strelca, obidve veže i dámu a aj napriek tomu zvíťazil. Chcú nám týmto autori filmu niečo naznačiť? Vchádzame do rovnakého obdobia ako bolo vo filme. Pretláča sa multikulti agenda. Dve veže spadli 11. septembra. Na tento dátum odkazuje osobné číslo Deckarda 26354: 2+6+3=11 a 5+4=9. Logicky by mala nasledovať obeta kráľovnej alebo inak povedané dámy. Ako Stará dáma sa zvykne označovať Európa, kde vládne aj anglická kráľovna. Chce niekto pomocou súčasnej imigrácie obetovať Európu? Parafrázujem preto Roya Battyho: "My nie sme šachové figúrky. My sme živé bytosti."

Jednorožec je mýtické zviera, ktoré je zobrazované v podobe koňa s dlhým rohom uprostred čela. Je symbolom sily, čistoty a panenstva. Vzhľadom na to, že má jeden roh, môže predstavovať aj mužskú plodivú silu. O to tu asi hlavne ide. Jednorožca vytvoril na konci filmu policajt Gaff ako odkaz Deckardovi. Predtým vyrobil aj ďalšie dve origami, ktoré majú vzťah s plodnosťou - vtáka kohúta (anglicky cock) a panáčika s pipíkom. Tvorivá sila vytvára stvorenia - replikantov a plodivá sila plodí potomkov. Biely jednorožec sa zjavil tiež Rickovi vo sne a bielovlasý je aj replikant Roy Batty, takže môžu spolu nejako súvisieť. Jednorožec, aj keby to bolo skutočné zviera, v našom svete už nežije. V Biblii predstavuje jednorožec symbol neskrotnej sily a takto pôsobí aj Roy. On je však android, určený na vykonávanie otrockej práce a na konci filmu umiera. Žeby to malo znamenať koniec bielej rasy alebo západnej civilizácie? Jednorožca ako symbol vraj používajú aj slobodomurári. Gaff nechal Deckardovi papierového jednorožca, o ktorom sa mu snívalo. Ako mohol o tom Gaff vedieť? Poznal jeho implantované spomienky? Androidi teda zrejme nesnívajú o elektrických ovečkách, ale o bielych jednorožcoch.

Roy Batty vytiahne Ricka z priepasti za ruku. Slobodomurárskym stiskom ruky vyťahuje pri povyšovaní majster tovariša zo symbolického hrobu a vyťahuje ho tak k novému životu. Dvojhlavý orol - znak 33. stupňa slobodomurárov sa nachádza v krbe u J. F. Sebastiana.

Okrem sovy sa ostatné symboly v knižnej predlohe nenachádzajú, takže ich do filmu z nejakého dôvodu zaradil Hollywood. Tieto a aj ďalšie ezoterické symboly sa už dajú nájsť prakticky všade, aj na logách korporácií a firiem. Je to zvláštne vzhľadom na to, že systém nás vedie len k rozumovému spôsobu uvažovania a takéto veci sú vedou, ale i náboženstvom potláčané.

Vo filme sa nachádza aj číslo šelmy 666 vytvorené z neónových trubíc.

Ovládajú potom slobodomurári svet aj napriek svojim vyhláseniam alebo nie? Stopercentne to potvrdiť nemôžem, ale realita aspoň nejaký ich vplyv na dianie vo svete potvrdzuje. Nemusí sa to diať priamo. Nie je nutné, aby niekto prišiel za režisérom a povedal mu, že chce mať vo filme slobomurársku symboliku, ani za politikom, aby prijal vhodné rozhodnutie. Ak sú však naplnení istými ideami, môžu už podľa nich konať aj bez nejakého ďalšieho ovplyvňovania. Film obsahujúci slobodomurárske myšlienky potom môže nenápadne ovplyvniť doslova milióny nič netušiacich divákov.