Matrix Revolutions

Posledná časť trilógie bola natočená v roku 2003, šesť mesiacov po Matrix Reloaded. Autormi scenára a režisérmi sú opäť bratia Wachowskí. Premiéru mala 5. novembra 2003, súčasne v 60 krajinách sveta.

Na obrazovke s kódom, ktorá sa objaví hneď na začiatku filmu je znak v tvare pochodne. Podobnú drží v ruke aj známa socha Slobody pri vstupnej bráne do Ameriky. Symbolický význam je jasný, kto má pochodeň, ten vidí v temnote. Temnota nepredstavuje ani tak zlo, ako skôr nevedomosť. Svetlo a oheň sú teda informácie a vedomosti.

Neo stále leží v kóme spolu s chlapíkom, ktorý prežil nepodarený útok na stroje. Zvláštne ale je, že Neove neurálne charakteristiky sa veľmi podobajú na charakteristiky ľudí pripojených do matrixu. Morfeus dostane hovor od Serafa, ktorý mu predá správu od Veštkyne. Odkazuje, že sa s ním chce stretnúť. Zistíme, že Neo alebo skôr jeho duch sa ocitol na nejakej stanici metra, kde sa nachádza aj malá Sati so svojimi indicky vyzerajúcimi rodičmi.

Morfeus s Trinity sa od Veštkyne dozvedia, že Neo uviazol na mieste medzi svetom matrixu a svetom strojov. Týmto miestom prechádzajú programy zo sveta strojov do matrixu a naopak. Toto spojenie kontroluje program s názvom Sprievodca. Nea musia nájsť skôr, ako ho nájde on, pretože pracuje pre Merovejca. Ak Merovejec predstavuje boha podsvetia Háda, tak pre postavu Sprievodcu sa autori inšpirovali Cháronom. Bol to sprievodca, ktorý prevážal duchov zomrelých ľudí cez rieku Styx do podsvetia. Aj Cháron bol surový a nevľúdny starec, tak ako Sprievodca.

Ako sa však mohol Neo ocitnúť na takomto mieste, keď nie je pripojený? Túto podivnú vec si pripomenieme neskôr. Neo sa zatiaľ rozpráva so Satiným otcom Rama-Kandrom. Vyjde najavo ďalšia zvláštna okolnosť. Naša rodinka sú všetko programy. Vysvitne, že Neo sa už s otcom stretol v reštaurácii u Francúza. Iba ten totiž môže zariadiť, aby sa do matrixu dostalo niečo, čo tam nepatrí. A je to práve Ramova dcéra. Musí ju prepašovať do matrixu, lebo ju veľmi ľúbi. To ale vo svete strojov nestačí. Tam musí mať každý program svoj účel, inak je vymazaný.

Neo nerozumie, ako môže program hovoriť o láske, keďže je to podľa neho ľudská emócia. Otec mu hovorí, že láska je len slovo a je dôležité, čo predstavuje. On ju definuje ako spojenie. Rama-Kandra však so Sati nepôjde, lebo je to jeho karma. Karma je pojem z východných náuk a náboženstiev. Je to osud, ktorý si človek vytvorí zo svojich činov. Vychádza zo zákona o príčine a následku, ktorý spomínal Merovejec v minulej kapitole. Ak človek v živote robí dobré skutky, tak pri ďalšej inkarnácii bude mať dobrú karmu a teda aj dobrý život a naopak.

Prichádza vlak a Neo sa vyhráža Sprievodcovi, pretože ho nechce odviesť. Ten mu však rýchlo vysvetlí, že toto miesto stvoril on, tu platia jeho pravidlá a tu dole je bohom on. Toto môže byť tiež narážka na gnostického demiurga.

Neo chce ujsť a vbehne do tunela, no z druhej strany sa objaví zasa na tom istom mieste. Je to preto, lebo metro sa volá „City Rail Loop“ a vlaky majú vpredu nápis „LOOP“, čo je v preklade slučka. Slučka sa používa v programovaní a program v slučke vykonáva stále tie isté príkazy, pokým nie je splnená určitá podmienka.

Morfeus, Trinity a Seraf, ak chcú Nea oslobodiť, musia sa znova vybrať za Francúzom do jeho podniku s názvom Hell – peklo. Teda som sa nemýlil, Merovejec je skutočne Hádes. Serafa nazýva márnotratným synom a malým Judášom. Vo filme nie je táto okolnosť vysvetlená, ale môžeme sa domnievať, že Seraf mu kedysi slúžil. Keďže naši hrdinovia majú silné argumenty, Francúz im ho vydá. Po oslobodení sa potrebuje Neo stretnúť s Veštkyňou. Zaujíma ho a podobne aj mňa, ako mohol oddeliť svoju myseľ bez toho, aby bol pripojený a ako zastavil štyri chobotnice obyčajnou myšlienkou.

Vraj sila Vyvoleného siaha za tento svet až tam, odkiaľ prišla, čiže k Zdroju. To je to, čo cítil, keď sa dotkol tých chobotníc. Neskôr ukážem, že môže byť ešte aj iné vysvetlenie. Tiež by chcel vedieť, či je to pravda, že bude Sion tento deň o polnoci zničený, keďže sa nedostal k Zdroju. Veštkyňa sa ho snaží upokojiť tým, že oni síce nevidia následky svojich činov, ale Architekt nemá poňatia o ničom, lebo jeho úlohou je len vyrovnávať rovnicu. Je nevedomý ako demiurg.

Jej úlohou je naopak túto rovnicu vychyľovať, aby dosiahla rovnaký cieľ ako Neo – ukončiť vojnu. Na jeho otázku síce nepozná presnú odpoveď, ale povie mu, že odpoveď musí nájsť on sám a vraj vie kde. Inak budú všetci stratení. Vidí šíriacu sa temnotu a smrť. Smith bude mať čoskoro takú silu, aby zničil celý tento svet. A podľa nej sa tu nezastaví. Nezastaví sa pokiaľ nezničí všetko.

Smith je Neov náprotivok, výsledok rovnice, ktorá sa snaží stabilizovať. Teraz bude budúcnosť oboch svetov buď v jeho alebo v Neových rukách. Sion by mal byť zničený o polnoci, čiže o dvanástej hodine. Dvanástka sa dosť často objavovala v druhej časti. Číslo 12 je číslom zavŕšeného Veľkého diela, je to koniec pred novým začiatkom. Dvanásť je počet hodín na hodinkách, 12 je mesiacov v roku, 12 bolo izraelských kmeňov, 12 učeníkov mal Ježiš a 12 je znamení zverokruhu. Dvanásť je aj počet členov rady mesta Sion.

Podľa Neových slov na konci prvej časti sme vydedukovali, že všetko sa začalo v roku 2001, čo je prvý rok nového storočia a zároveň aj tisícročia, útokom na dvojičky. To, čo sa vtedy začalo, by sa tak malo skončiť v roku 2012. Nemusím hádam pripomínať, že je to rok, kedy sa vraj podľa Mayov končí ich kalendár a ktorý je spájaný aj s koncom sveta. (Vieme už, že v tomto roku sa žiadne katastrofické scenáre nekonali.)

Na lodi povstalcov sa práve prebral Bane, ktorý prežil masaker a čaká ho výsluch. Vraj si nič z toho, čo sa stalo nepamätá. Ohľadom rán na svojich rukách vraví, že vyzerajú, akoby si ich urobil sám. Prečo by si ich ale robil. Jedine, žeby nebol sám sebou. Ak ale on nie je on, tak potom kto vlastne je? Všimol som si na ľuďoch a aj sám na sebe, že často robíme veci, ktoré nie sú v našom vlastnom záujme alebo nám dokonca škodia. A robíme to opakovane i keď si to uvedomujeme. Sme aj my takéto hacknuté programy? Ak áno, kto a prečo nás hackol?

Veliteľ ale chce, aby si Bane spomenul za každú cenu, a preto nariadi dať mu sérum pravdy. Bane však ošetrovateľku, ktorá to chce urobiť zabije. Neo pochopí, hoci to nevie rozumovo vysvetliť, že musí ísť do mesta strojov. Na túto výpravu si vezme aj Trinity a loď Logos, ktorú medzičasom objavili neporušenú. Logos je slovo, ktoré bolo na počiatku u Boha a skrze ktoré všetko povstalo, ako sa píše na začiatku Jánovho evanjelia. Spája sa s Kristom, tak ako sa Sophia spája s Máriou Magdalénou.

Ostatná posádka sa pokúsi prebiť do Sionu. Veštkyňu nájde v matrixe agent Smith a premení ju na seba, čomu sa ona ani nebráni.

Osamoteného Nea a Trinity na Logose napadne Bane a vysvitne, že je to vlastne Smith, ktorý sa nejako vtelil do Banea. Nielen, že sa Neo dostal do matrixu bez pripojenia, ale Smith, ktorý je program sa vtelil do živého človeka v reálnom svete. A to je ešte podivnejšia vec ako ten prvý prípad s Neom. Je to len taká náhoda, alebo týmto autori filmu sledovali nejaký cieľ?

Vypukne tam bitka a Smith spáli Neovi oči. Ten však začne vidieť svojim vnútorným zrakom, s čím Smith nepočítal a Neo ho porazí. Môžu tak pokračovať v ceste do mesta strojov. A mali by sa poponáhľať, pretože stroje sú už takmer v Sione, ktorý sa pripravuje na obranu. Veľmi to však nepomôže. Stroje sa prekopú do prístavu a decimujú tamojších obrancov.

Zostáva už len 13 APU a jedno z nich musí uvolniť zaseknutú bránu číslo 3, ku ktorej smeruje loď Hammer. Hammer znamená kladivo. Poslednému APU sa nakoniec podarí uvolniť protizávažie a Kladivo preráža cez napoly otvorenú bránu. Link spustí EMP a všetky chobotnice v prístave sú zničené.

Loď Hammer predstavuje kladivo boha Thora zo severskej mytológie. Thor ním zabije svojho protivníka hada Midgarda, ktorý narástol do takej veľkosti, že obopína celú zem. Stane sa to pri ragnaroku, poslednej bitke, ktorá nastane pri zániku sveta. Húf chobotníc v prístave svojim tvarom tiež pripomína obrovského hada. Ragnarok je síce nevyhnutný, lebo aj bohovia podliehajú osudu, ale nie je to úplný koniec, pretože svet sa má potom znova obnoviť.

Obyvatelia Sionu sa tešia, ale ich radosť netrvá dlho. Prichádza druhá útočná vlna strojov, a tak sa musia stiahnuť do chrámu. Poslednou nádejou obyvateľov Sionu je už len Neo. Ten sa blíži k mestu strojov a dokáže zadržiavať už nielen guľky, ale aj mohutnú obrannú paľbu. Tá je však aj na jeho schopnosti prisilná, a preto povie Trinity nech zamieri do neba. Vraj tam je jediná cesta. Spolu sa dostanú hore nad mraky a uvidia inú dvojicu - Slnko a Mesiac.

Loď pri zostupe havaruje. Neo je v poriadku, no Trinity je vážne zranená a zomiera. Neo musí svoju úlohu dokončiť sám a pokračuje v ceste peši. Trojica je mŕtva, zostáva len Jeden. Stretne sa s vyslancom strojov a vyjedná s ním mier medzi strojmi a ľuďmi, ak porazí Smitha, ktorý sa vymkol kontrole. Stroje napoja Nea na matrix a posledná bitka sa môže začať.

Agent Smith už stihol ovládnuť celý matrix a pretvoriť ho podľa svojich predstáv. Všade je temno, prší a všetkých ľudí premenil na svoje kópie. V ceste k úplnému víťazstvu mu stojí už len jeden jediný – Neo. Smith sa nakoniec sám stal tým, za čo považoval ľudstvo. Je z neho vírus, epidémia, rakovina, ktorá sa šíri a mení všetky bunky. Liek sa stal horším ako choroba sama. Zo Smitha sa však stalo to, čím teraz je až po Neovej akcii, keď prenikol do jeho vnútra a niečo tam prepísal.

Súboj sa nevyvíja veľmi v Neov prospech, on sa však nemieni vzdať a stále vzdoruje, čo Smith nechápe. Nakoniec je Neo porazený a leží na zemi. Smith vraví, že toto už niekedy videl. Neo leží tam a on stojí tu. A teraz by mal niečo povedať. A hovorí: „Všetko, čo má začiatok, má aj koniec, Neo.“ Agent Smith ho nazve Neo, no doteraz ho stále volal pán Anderson. Tento Smith je Smith – Veštkyňa.

Smith tuší, že niečo nie je v poriadku a vystrašene pred Neom cúva. Pokúša sa ho premeniť na seba a vyzerá to tak, že sa mu to aj podarilo. Vidíme však, že Neo dostane cez káble od strojov nejaký svetelný impulz a všetci Smithovia explodujú vo svetelných zábleskoch. Neo pochopil odkaz Veštkyne. Všetko sa to začalo, keď on vošiel do agenta Smitha. Skončiť sa to musí teda opačne. Musí nechať Smitha nech on prenikne do neho. Preto sa kopírovaniu vôbec nebráni, hoci by mohol, ako sme to videli v dvojke.

Dva protipóly sa tak stretnú, hmota s antihmotou, a tak sa anihilujú, čím vzniká čisté svetlo. Vyslanec strojov potom vraví: „Je dokonané.“ To sú posledné slová Ježiša na kríži v Jánovom evanjeliu. V tej chvíli na všeobecné prekvapenie obyvateľov Sionu sa chobotničky zastavujú a nakoniec aj odchádzajú. Morfeov sen sa splnil, vojna sa skončila. V závere filmu sa v obnovenom matrixe stretáva Architekt s Veštkyňou. Pochváli ju, že jej nebezpečná hra skončila nakoniec šťastne a sľubuje jej, že tí, ktorí sa rozhodnú opustiť matrix budú mať voľnú cestu. Potom prichádza aj Seraf s malou Sati, ktorá vytvorila pre Nea nádherný východ Slnka. Temnota je preč.

Film sa skončil, nie všetko je ale jasné a otázky stále zostávajú. V prvom rade ma zaujíma Neo. Videli sme ho nehybne ležať na zemi. Je ale mŕtvy alebo len v bezvedomí? A čo ostatní ľudia z matrixu. V závere sa ukázali len samé programy. Prežili to, alebo sa zachránil iba Sion? Nevravel v prvej časti Neo divákom o svete bez nich?

Vidíme, že stroje ani matrix nie sú zničení. Môže sa teda zdať, že film sa končí tak nejako divne. Pozrime sa na to preto aj z iného uhla. Dajme tomu, že by Sion vyhral vojnu, stroje aj matrix by boli definitívne zničení a všetci ľudia by sa od matrixu naraz odpojili. Sám Morfeus však vravel, že mnohí ľudia nie sú na odpojenie pripravení a budú matrix chrániť zubami nechtami. Čo by sa stalo s týmito ľuďmi, keby sa odpojili? Možno by ich čakalo šialenstvo. A čo by Sion urobil s ďalšími miliónmi, možno miliardami podobných ľudských bytostí? Kde by ich ubytoval a čím by ich živil, keďže Zem bola zničená? Myslím si, že by ich čakalo nesmierne fyzické aj duševné utrpenie.

Morfeus hovoril, že nevie, kto zaútočil prvý, či stroje alebo ľudia, ale boli to ľudia, kto spálil oblohu. Stroje tak vlastne ľudstvo zachránili a udržiavali pri živote. Dokonca pre ľudí na začiatku vytvorili dokonalý svet bez utrpenia. Z tohto by vyplývalo, že stav sveta záleží hlavne na ľuďoch. Stroje potrebujú energiu, a preto svet je prispôsobený tak, aby v ňom ľudia fungovali čo najlepšie. Ak by ľudstvo bolo pripravené, mohol by v matrixe byť hoci aj raj. Ľudstvo teda nie je až také bezmocné, ako by sa mohlo vzdať. Stroje či chcú alebo nie, musia reagovať na ľudské potreby. Je otázne, kto koho tak vlastne ovláda. Dobre si zapamätajte tento moment.

Matrix podľa mňa nebol sám o sebe problém. Slnko vyžaruje energiu do okolia bez ohľadu na to, či ju zachytávame solárnymi panelmi alebo nie. Čerpanie ľudskej tepelnej energie mi preto až tak nevadí. Problémom bolo však to, že ľudstvo o tom nevedelo, ale bolo cieľom manipulácie. Mala sa hrať čistá hra a každý by si mal vybrať, či bude žiť v matrixe alebo mimo neho. A ja si myslím, že väčšina by si aj tak vybrala matrix, takže stroje by o svoju energiu neprišli. Matrix ani stroje neboli zničené, niečo sa ale predsa len zmenilo. Vojna sa ukončila, prežili obidve strany a čo je hlavné, každý človek sa mohol slobodne rozhodnúť, kde bude žiť.

Záver matrixu možno vysvetľuje aj pôsobenie Ježiša Krista, ktorý vraj spasil svet. Ak ho spasil, prečo sa na svete v podstate nič nezmenilo? Stále sú bohatí a chudobní, ľudia sa zabíjajú, vedú vojny a páchajú zločiny. Choroby, bolesť a utrpenie existujú aj po takmer dvetisíc rokoch. Kde je teda tá spása? Ježiš v evanjeliu hovorí zákonníkom: „Beda vám zákonníci, lebo ste vzali kľúč poznania! Sami ste nevošli, a tým, čo chceli vojsť, ste zabránili.“ Úlohou Ježiš teda možno bolo priniesť poznanie o nebeskom kráľovstve a hádam aj otvoriť do neho cestu. Bol ale Ježiš Kristus spasiteľom celého sveta? Touto otázkou sa ešte budem zaoberať.

Matrix bol určitý systém, ktorý vyzerá na prvý pohľad ako zlo. Systémy sa ale nachádzajú všade okolo nás. Operačné systémy sú v počítačoch a musíte uznať, že bez operačného systému by sa počítač používal obtiažne. Ide len o to, či je takýto systém dobre naprogramovaný alebo nie.

Systémom je aj ľudský organizmus, ktorý sa skladá z veľkého množstva buniek. Sú to všetko osobitné živé organizmy spojené do jedného celku. Život v takomto systéme môže mať pre bunky nesporné výhody, ak je tento systém dobre riadený. Ak však nie je a človek dostane napríklad taký infarkt, okrem srdca zomrie každá bunka v tele aj keď sama je zdravá. Ide o to, čo vlastne matrix predstavuje. Je to tento svet, ktorí gnostici celý pokladali za zlo, alebo je to civilizácia, ktorá na tomto svete funguje?

Začiatkom konfliktu medzi ľuďmi a strojmi bolo nerešpektovanie druhej strany. Koniec filmu ukazuje zmierenie týchto dvoch strán, strojov a ľudí. V našom svete panuje takisto neustály konflikt. Či už je to medzi mužmi a ženami, mladými a starými, či človekom a prírodou. Väčšina filmov sa končí víťazstvom jednej strany a úplnou porážkou strany druhej. Filmoví hrdinovia väčšinou svojich protivníkov zabijú. Matrix je v tomto iný a preto sa nám môže zdať jeho ukončenie zvláštne, lebo na niečo také nie sme zvyknutí. Matrix nám možno neukázal to, čo sme očakávali, ale to čo sme potrebovali vidieť. Toto je podľa mňa hlavný odkaz tretieho dielu, uzmierenie dvoch protikladov, aby zavládla vo svete väčšia rovnováha.

To je ale realita filmu. Vravel som síce, že Matrix v podstate pravdivo ukazuje našu skutočnú realitu, neznamená to však, že to musí platiť pre úplne každý bod vo filme. Matrix síce umožňoval prežitie ľudstva, to bolo ale preto, lebo Zem bola zničená.

Netreba tiež zabudnúť na Goebbelsa, ktorý vkladal do ľudí vlastné závery a tí si mysleli, že k nim dospeli sami. Matrix takisto môže v podstate pravdivo ukazovať tento svet, ale pomedzi to sú vložené také názory, akože ľudstvo je choroba, ktorá ničí túto zem a bez matrixu by neprežilo.

Táto parazitická civilizácia sa nás rovnako snaží presvedčiť o svojej potrebnosti poukazovaním na skutočné alebo len iluzórne výhody, ktoré poskytuje. Parazit možno aj dá obeti nejaké výhody, ale obeť parazita nepotrebuje a dokáže prežiť aj sama.

Radný Hamann vysvetlil Neovi, že aj oni potrebujú stroje, tak ako stroje potrebujú ich. To v skutočnosti tiež neplatí. My sme už síce od techniky a rôznych pôžitkov prakticky závislí, ľudia však žili bez strojov dlhé veky a dokázali prežiť aj v omnoho ťažších podmienkach, než aké panujú dnes. Drogový díler tiež potrebuje presvedčiť človeka o tom, aké nádherné zážitky bude mať po požití drogy a ako ju potrebuje. Kto má ale z tohto vzťahu skutočný úžitok je úplne jasné. Takisto nemám pocit, žeby sa vo svete niečo uzmierovalo. Práve naopak, zdá sa mi, že všetko chce úplne ovládnuť jedna strana.

Vrátim sa ešte k niektorým sporným momentom trilógie, ktoré som už spomínal, ale nerozoberal ich. Konkrétne ide o Neove schopnosti v skutočnom svete po stretnutí s Architektom a presun agenta Smitha do skutočného sveta. V komunite fanúšikov Matrixu kvôli tomuto vznikla idea matrixu v matrixe. Skutočný svet, v ktorom existoval Sion by tak nebol reálnym svetom, ale rovnakou simuláciou ako matrix, ibaže vyššej úrovne.

Úlohou tohto nadmatrixu by bolo odchytávať tých, ktorí neakceptovali základný matrix a sústrediť ich na jedno miesto. Takto by boli ľahšie kontrolovateľní. Uvediem pár príkladov, ktoré podporujú túto hypotézu. Tým najvážnejším je asi to, že agent Smith dokáže ovládnuť telo človeka aj mimo matrix. Za druhé Morfeus ponúkal Neovi dve tabletky. Ak použije modrú, vráti sa do matrixu a na všetko zabudne a naopak červená mu ukáže pravdu. Prečo boli použité práve tieto dve farby? Prečo nie napríklad zelená a žltá?

Podľa mňa boli farby tabletiek odvodené od krvného systému v ľudskom tele. Červené cievy vedú krv vonku zo srdca a modré žily ju vracajú naspäť do vnútra. No či sa nachádza krv v cievach alebo žilách, aj tak je stále len v ľudskom tele. Alebo zdanlivo nevinná scéna z prvej časti, v ktorej posádka Nabuchodonozora konzumuje tú nechutne vyzerajúcu kašu. Mouse vysvetľuje, že chutí ako pšeničné vločky. Nejde mu do hlavy, odkiaľ stroje vedeli, ako chutia pšeničné vločky. Možno v skutočnosti chutia ako hovädzie. Ako však môže strava v skutočnom svete pripomínať niečo z matrixu, keďže stroje nemohli vedieť, čo ako chutí? Či táto scéna naozaj chcela poukázať na tento fakt neviem povedať, ale či to bolo tak alebo nie, Sion bol súčasťou systémovej hry strojov.

Spomeňme si teraz na Cyphera a jeho slová. Ak sa niekto odpojil od matrixu bol aj naozaj slobodný? Pozrime sa na Nea. Ak by bol slobodný, robil by čo chcel a konal by podľa svojho úsudku, hlavne ak bol Vyvolený. Čo však robí Neo? Veštkyňa mu povie – buď si vyberieš svoj život, alebo život Morfea. Architekt mu takisto dal na výber. Buď sa vráti do matrixu k Trinity, alebo zachráni Sion. Funguje teda presne tak isto, ako aj tí, ktorí boli stále pripojení. Vyberá si takisto z minima možností, a to takých, ktoré mu ponúka systém, pretože Veštkyňa aj Architekt sú programy.

Ja skúsim prísť s ešte radikálnejšou hypotézou a tou je, že Neo je rovnako ako Smith program. Podľa Architekta je funkciou Vyvoleného riešiť jednu anomáliu v matrixe. Ako však môžu stroje docieliť, že Vyvolený sa narodí práve vtedy, keď ho budú potrebovať na riešenie danej anomálie? Úlohou Nea bolo dostať sa k hlavnému počítaču, do ktorého sa mali skopírovať najaké dáta, ktoré niesol. Ako sa to mohlo docieliť, ak Neo nebol program? Architekt takisto rozprával, že keď on je otec matrixu, Veštkyňa je jeho matka. No a chýba nám do trojice už len syn. Veštkyňa teda možno až tak neklamala, keď vravela, že Neo nie je Vyvolený.

Prečo by to nemohlo byť takto, že Neo je program? Námietkou môže byť to, že Neo predsa vyzerá ako človek. Ako ľudia však vyzerajú aj agenti, Veštkyňa i Architekt. Neo ale má normálne fyzické telo, ktoré sa nachádza v skutočnom svete. Do ľudského tela sa ale dokázal dostať aj agent Smith. Ale veď predsa Neo miluje Trinity a stroje alebo programy city nemajú. A čo tak Rama z metra, ktorý má rád svoju dcéru Sati i svoju ženu? Podľa slov Persefony som vydedukoval, že Merovejec bol predchádzajúci Vyvolený. Merovejec je ale tiež program. Logika filmu teda to, že Neo je program umožňuje a či je to skutočne tak, vedia asi len autori.